FreeVoddler
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
FreeVoddler

A forum for discussing VODDLER (www.voddler.com) since the forum on voddler.com is inferior.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Ny klient 20 nov - nygamla problem

Go down 
+3
Jerry
duckland
Arne Linder
7 posters
Go to page : Previous  1, 2, 3  Next
AuthorMessage
duckland
Moderator
duckland


Posts : 55
Points : 65
Reputation : 2
Join date : 2009-10-23
Location : Lkpg

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 EmptyTue Nov 24, 2009 1:02 pm

Tänkte bara flika in att jag kört med tråd och trådlöst med framgång på i princip alla klienter utan någon direkt märkbar skillnad.
Back to top Go down
Mange36




Posts : 23
Points : 23
Reputation : 0
Join date : 2009-11-16

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 EmptyTue Nov 24, 2009 1:29 pm

Duckland, hos dig verkar allt fungera oavsett trådat eller trådlöst, XP eller Windows 7, nya eller gamla klienter. Tidigare har du skrivit att du har Windows egen brandvägg utan ändringar och Avast antivirus. Hur har du ställt in Avast?

En annan fråga är vilken bredbandsleverantör du har. Jag har Comhem och alltså inte Bredbandsbolaget. I kommentarerna till den senaste klienten (på voddler.com) finns några som påstår att Voddler inte fungerar med Comhems modem och routrar. Kan det verkligen stämma?
Back to top Go down
duckland
Moderator
duckland


Posts : 55
Points : 65
Reputation : 2
Join date : 2009-10-23
Location : Lkpg

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 EmptyTue Nov 24, 2009 2:19 pm

Mange36 wrote:
Duckland, hos dig verkar allt fungera oavsett trådat eller trådlöst, XP eller Windows 7, nya eller gamla klienter. Tidigare har du skrivit att du har Windows egen brandvägg utan ändringar och Avast antivirus. Hur har du ställt in Avast?

En annan fråga är vilken bredbandsleverantör du har. Jag har Comhem och alltså inte Bredbandsbolaget. I kommentarerna till den senaste klienten (på voddler.com) finns några som påstår att Voddler inte fungerar med Comhems modem och routrar. Kan det verkligen stämma?

Jag hoppas det inte har låtit störigt eller så. Har mer varit för att bekräfta att det går att få det att fungera. Jag har haft en del småproblem, men det har nästan bara varit Voddlers fel (t.ex när servrar legat nere) och så.
Dessutom så har jag ju så klart blivit utsparkad ur en hel del filmer, men när jag kan se på vissa filmer utan problem och andra blir jag utsparkad ur så ser jag det som ett buffrings- och stabilitetsproblem från Voddlers sida.

Avast är helt oinställt, liksom Telias gateway (Thomson TG787) som klarar UPnP. Jag kör då adsl via Telia samt Bahnhof via kabelnätet.
Till Bahnhof så har jag en gammal netgearrouter där jag innan jag började med Voddler öppnat portar för p2p, min popcornhour och lite sådant men inte öppnat något mer sen dess.
Back to top Go down
duckland
Moderator
duckland


Posts : 55
Points : 65
Reputation : 2
Join date : 2009-10-23
Location : Lkpg

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 EmptyTue Nov 24, 2009 2:27 pm

Mange36 wrote:
I kommentarerna till den senaste klienten (på voddler.com) finns några som påstår att Voddler inte fungerar med Comhems modem och routrar. Kan det verkligen stämma?

Missade det sista du skrev. Att det inte fungerar med deras modem har jag mycket svårt att tänka mig. Däremot om man fått en router och så med inbyggd brandvägg så är det ju möjligt att den stoppar viss trafik.

Men är det många som klagar så kan det ju vara så. Vad är det för router/modem du har då? På den tiden jag hade Comhem (tre-fyra år sedan) så fick man bara ett modem för bredband och telefoni som absolut inte gjorde något mer än så, men mycket hinner ju ändra sig på den tiden =)
Back to top Go down
Mange36




Posts : 23
Points : 23
Reputation : 0
Join date : 2009-11-16

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 EmptyTue Nov 24, 2009 2:59 pm

Tack för detta utförliga svar. Comhem-modemet jag har är ett av deras senaste allt-i-ett-variant. En och samma lilla låda är modem, "telefonanslutare" och trådlös router. Den har också stöd för UPnP. Den inbyggda brandväggen har jag prövat att stänga av, men det gör ingen som helst skillnad. Tacksam för tips om hur man öppnar en port/portar för per2per.

Kanske värt att testa Avast och Windows brandvägg. Men kanhända är det just portar för per2per som måste öppnas.
Back to top Go down
Jerry

Jerry


Posts : 100
Points : 120
Reputation : 2
Join date : 2009-11-07
Age : 43
Location : Sverige

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 EmptyTue Nov 24, 2009 4:27 pm

Är i samma situation som Duckland.

Sedan jag fick ordning på mitt Nod32 har allt har fungerat oavsett version.
Både via tråd och trådlöst, ingen förändring eller försämring är märkbar.

Men visst kan det bråka här med. Ibland filmen blivit avbruten av att voddlerplayer.exe har
krashat eller liknande, men det var dock förra versionen. Denna nya har inte krashat hittils,
dock har den misslyckats att visa en film 1 gång, men det var bara att starta igen så gick det bra.

Samt att filmen American Soldiers (för övrigt en kass film) verkade ha problem vid 00:12:05, precis där krashade
filmen och tog man resume krashade den igen, tog om man om från början och spolade framåt genom att skriva in
00:12 så krashade den igen. Därimot om man spolade fram till 00:13 gick det att fortsätta att se filmen.
Back to top Go down
duckland
Moderator
duckland


Posts : 55
Points : 65
Reputation : 2
Join date : 2009-10-23
Location : Lkpg

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 EmptyTue Nov 24, 2009 7:42 pm

Mange36 wrote:
Tack för detta utförliga svar. Comhem-modemet jag har är ett av deras senaste allt-i-ett-variant. En och samma lilla låda är modem, "telefonanslutare" och trådlös router. Den har också stöd för UPnP. Den inbyggda brandväggen har jag prövat att stänga av, men det gör ingen som helst skillnad. Tacksam för tips om hur man öppnar en port/portar för per2per.

Kanske värt att testa Avast och Windows brandvägg. Men kanhända är det just portar för per2per som måste öppnas.

Har den UPnP och det är aktiverat så skall det ju inte behövas öppnas upp portar oavsett. Då ska ju Voddler kunna öppna upp de porar den behöver automatiskt.

Du har inte möjlighet att testa med samma dator i ett annat nätverk eller så? För att eliminera faktorer som kan stå för problemet.
Back to top Go down
Arne Linder
Moderator
Arne Linder


Posts : 122
Points : 149
Reputation : 2
Join date : 2009-10-23
Location : Uppsala

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 EmptyTue Nov 24, 2009 8:57 pm

Mange36 frågade efter trådlösa uppställningar som fungerat. Min hade ju ett kort sammanbrott med den nya versionen, men sen har den fungerat ganska så bra. Inte någon utkastning ur filmen eller avbrott efter reklamen. Jag har Bredbandsbolagets billigaste uppkoppling och en Siemens Gigaset SE505 trådlös router som kör till en Acer extensa 5230E laptop. Routern använder såvitt jag förstår UPnP. (Jag vet inte vad som gjorde att jag plötsligt slapp felmeddelanden om brandväggen och den nya klienten började fungera, men jag hade varit inne i antivirus och router för att se om jag skulle ställa om inställningar).
Back to top Go down
Mange36




Posts : 23
Points : 23
Reputation : 0
Join date : 2009-11-16

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 EmptyWed Nov 25, 2009 2:51 pm

Nu fungerar det! Very Happy

Jag avinstallerade Voddler och brandväggen Online Armor; ominstallerade en nynerladdad version av Voddler; tog bort alla voddlerundantag i antivirusprogrammet och aktiverade Windows egen brandvägg. Jag var också tvungen att stänga av routerns inbyggda brandvägg (UPnP är aktiverat) och köra Voddler-klienten som administratör.

Trist att behöva ha routerns brandvägg avstängd, men får väl leva med det så länge. Är det någon som vet hur viktig routerns brandvägg egentligen är?

Lustigt att Voddler-problemet verkar ha så pass individuella lösningar. Om jag fattat rätt har de flesta av er routerns brandvägg aktiverad och att Voddler ändå fungerar.

Stort tack till alla som givit råd och tips!!!

Tillägg: Jag är inte så bra på routrar, men är det inte så att om jag gör en port-forward till datorn som kör Voddler så har routerns brandvägg en port öppen för just Voddler? Då kan jag också aktivera routerns brandvägg igen. Eller? Har jag missuppfattat? Jag tror jag förstått hur man gör en port forward i routern. Fast man ska väl göra någon inställning i Voddler-datorn också? Eller är jag helt ute och cyklar?
Back to top Go down
duckland
Moderator
duckland


Posts : 55
Points : 65
Reputation : 2
Join date : 2009-10-23
Location : Lkpg

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 EmptyWed Nov 25, 2009 4:25 pm

Mange36 wrote:
Nu fungerar det! Very Happy
Tillägg: Jag är inte så bra på routrar, men är det inte så att om jag gör en port-forward till datorn som kör Voddler så har routerns brandvägg en port öppen för just Voddler? Då kan jag också aktivera routerns brandvägg igen. Eller? Har jag missuppfattat? Jag tror jag förstått hur man gör en port forward i routern. Fast man ska väl göra någon inställning i Voddler-datorn också? Eller är jag helt ute och cyklar?

Trevligt med ännu en som kan se film =). Du borde bara behöva öppna port i routerns brandvägg för Voddler (antingen exakta portar eller ge undantag för Voddler beroende på hur din router fungerar). Borde inte behöva göra något mer i Voddler-datorn.

Nu när du vet att det fungerar så kan du ju testa dig fram med att aktivera brandväggen igen och öppna upp för Voddler tills det fungerar (och tröttnar du och bara vill se film så är det bara att stänga av den igen ett tag ju Wink
Personligen så tycker jag en extra brandvägg i routern är överskattat, men finns säkert en hel del som inte håller med mig där. =)
Back to top Go down
Mange36




Posts : 23
Points : 23
Reputation : 0
Join date : 2009-11-16

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 EmptyWed Nov 25, 2009 4:52 pm

duckland wrote:
Du borde bara behöva öppna port i routerns brandvägg för Voddler (antingen exakta portar eller ge undantag för Voddler beroende på hur din router fungerar).

Ledsen, men hur öppnar man upp en port? Embarassed I routerns brandväggsinställningar finns bara en ruta att bocka i för att aktivera den. Sedan kan man blockera en massa, t.ex. kakor, ActiveX. Det finns också något som kallas "IP Flood detection". Routern/modemet är ett Cisco EPC2425. Hur jag än läser manualen blir jag inte klokare. Finns det någon bra router-skola på nätet?
Back to top Go down
Jerry

Jerry


Posts : 100
Points : 120
Reputation : 2
Join date : 2009-11-07
Age : 43
Location : Sverige

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 EmptyWed Nov 25, 2009 9:36 pm

Kolla vad Farbror Frej har grejeligrejat fram!
http://www.comhem.se/blob/view/-/14442/data/4530/-/manual_cisco.pdf.pdf

Ps. Sidan 51 är vad du söker. Ds.
Back to top Go down
Mange36




Posts : 23
Points : 23
Reputation : 0
Join date : 2009-11-16

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 EmptyThu Nov 26, 2009 8:43 am

Har alltid gillat Farbror Frej! Very Happy

Testade att lägga in en port forward, med statisk IP-adress och en räcka portar + tillåtelse för båda protokollen. I Voddler-datorn ändrade jag inställningarna för kortet för trådlöst: samma IP-adress som i port forward, den nätmask, standard gateway och de DNS-servrar som anges om man kör ipconfig/all. Därefter aktiverade jag routern brandvägg och testade att starta Voddler... Fungerade förstås inte. Voddler hävdar att brandväggen hindrar utgående trafik.

Om man, som jag, inte är något dator- och routergeni kanske det är lika bra att låta routerns brandvägg var av tills Voddlerisarna löser detta problem. Vi vanliga dödliga kan ju inte förväntas gå in och stänga av routerns brandvägg för att kunna använda Voddlers tjänster. Så jag antar att de måste hitta på något klokt som automatiskt fixar till detta åt oss vanliga människor.

Tack ändå Farbror Frej! Uppskattas!
Back to top Go down
Jerry

Jerry


Posts : 100
Points : 120
Reputation : 2
Join date : 2009-11-07
Age : 43
Location : Sverige

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 EmptyThu Nov 26, 2009 11:40 am

Om du känner för att testa lite igen så sätt tillbaka dynamisk ip på trådlösa.
Kolla vilket ip du fått genom ipconfig. Konfa sedan portforward mot samma ip
och ett gäng portar t.ex. 1-99999 och se om det går. Bara så du inte fick fel
pga taskig fast ip eller liknande. Kolla även så att det inte fanns något "aktivera"
bockruta vid regeln, ibland finns det så man måste klicka i den för att aktivera regeln.

Annars låter det ju rätt.
Back to top Go down
kablage




Posts : 9
Points : 10
Reputation : 1
Join date : 2009-10-28

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 EmptyThu Nov 26, 2009 7:20 pm

Mange36 wrote:
...Så jag antar att de måste hitta på något klokt som automatiskt fixar till detta åt oss vanliga människor.

Detta kallas för UPnP och finns i din router under Setup Advanced Settings. (sid nr. 46 i manualen)

Se till att UPnP Enable är ikryssat. Nu kommer Voddler klienten att förhandla och öppna portar automatiskt i din router.

Du ska INTE behöva öppna portar (portforwarding) själv. Fungerar det ändå inte så kanske det ligger någon brandväggsregel som blockerar utgående trafik.

Finns ett kapitel om det i manualen, sid. 50 "Configuring and Enabling TCP and UDP Port Filters" men jag undrar det verkligen finns några block-regler inlagda för utgående trafik. Det ska inte göra det default i alla fall. Möjligtvis har din router varit ute hos kund innan och det ligger inställningar kvar... (long shot).
Back to top Go down
Mange36




Posts : 23
Points : 23
Reputation : 0
Join date : 2009-11-16

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 EmptyThu Nov 26, 2009 7:25 pm

kablage wrote:
Mange36 wrote:
...Så jag antar att de måste hitta på något klokt som automatiskt fixar till detta åt oss vanliga människor.

Se till att UPnP Enable är ikryssat. Nu kommer Voddler klienten att förhandla och öppna portar automatiskt i din router.

Du ska INTE behöva öppna portar (portforwarding) själv. Fungerar det ändå inte så kanske det ligger någon brandväggsregel som blockerar utgående trafik.

Finns ett kapitel om det i manualen, sid. 50 "Configuring and Enabling TCP and UDP Port Filters" men jag undrar det verkligen finns några block-regler inlagda för utgående trafik. Det ska inte göra det default i alla fall. Möjligtvis har din router varit ute hos kund innan och det ligger inställningar kvar... (long shot).

UPnP är redan ikryssat, enabled. Och inga block-regler är inlagda. Voddler-klienten öppnar ändå inte portar automatiskt. Det enda som fungerar är att stänga av routerns brandvägg helt.
Back to top Go down
kablage




Posts : 9
Points : 10
Reputation : 1
Join date : 2009-10-28

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 EmptyThu Nov 26, 2009 7:55 pm

Vilka alternativ är ikryssat nu under Setup Firewall Options ?


Lämnar du alla tomma och det funkar?
Back to top Go down
Mange36




Posts : 23
Points : 23
Reputation : 0
Join date : 2009-11-16

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 EmptyThu Nov 26, 2009 8:30 pm

Under Setup --> Firewall - Options är endast "Ip Flooden Detection" ikryssat. Alternativet "Firewall Protection" är inte ikryssat = ej aktiverat (enabled).

Med dessa inställningar i routern fungerar Voddler fint. Aktiverar jag routerns brandvägg fungerar Voddler inte alls, utan meddelar bara att en brandvägg blockerar utgående trafik. UPnP är aktiverat i routern, har varit det hela tiden.
Back to top Go down
kablage




Posts : 9
Points : 10
Reputation : 1
Join date : 2009-10-28

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 EmptyThu Nov 26, 2009 8:42 pm

Aha, nu ser jag... det är utgående trafik som avses i brandväggsinställningarna (Firewall Protection - Enable) enligt manualen.
Din tidigare inställning i brandväggen har filtrerat utgående portar!
En till ruta ska vara ikryssad under "Setup Firewall Options" och det är "Port Scan Detection" (dvs. din router kommer inte att svara på ping).

Här kommer ett test för dig att verifiera att detta stämmer:

Nu testar du att köra en portscan via denna webbplats: https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2
Detta är inget som kan skada din router eller dator. Testet kommer att visa att din brandvägg fortfarande blockerar trafik utifrån.

1. Klicka "Proceed" knappen som ligger ungefär i mitten av sidan.
2. Klicka "fortsätt" vid dialogrutan
3. Klicka "all service ports"
4. Vänta en stund, du kommer att få ett testresultat.

Jag gissar på alla gröna, dvs att brandväggen fortfarande är aktiverad men att det endast är inkommande trafik som blockeras.
Back to top Go down
Mange36




Posts : 23
Points : 23
Reputation : 0
Join date : 2009-11-16

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 EmptyThu Nov 26, 2009 8:59 pm

Otroligt! Allt blev grönt! Följande text sammanfattade:
"Your system has achieved a perfect "TruStealth" rating. Not a single packet — solicited or otherwise — was received from your system as a result of our security probing tests. Your system ignored and refused to reply to repeated Pings (ICMP Echo Requests). From the standpoint of the passing probes of any hacker, this machine does not exist on the Internet. Some questionable personal security systems expose their users by attempting to "counter-probe the prober", thus revealing themselves. But your system wisely remained silent in every way. Very nice."

Med andra ord är routerns brandvägg aktiverad. Har jag fattat rätt? I så fall finns ingen möjlighet att stänga av den. Kanske att det görs under en flik som heter "Advanced" och som jag inte kan öppna eftersom mitt vanliga lösenord inte fungerar där.

Tack!
Back to top Go down
kablage




Posts : 9
Points : 10
Reputation : 1
Join date : 2009-10-28

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 EmptyThu Nov 26, 2009 9:09 pm

Varsågod!

Yes, du har fattat rätt. Du är tryggt skyddad bakom en brandvägg som blockerar inkommande portar. Very Happy
Och med UPnP aktiverat kan Voddler dynamiskt öppna och stänga portar när du kollar film.
Back to top Go down
Mange36




Posts : 23
Points : 23
Reputation : 0
Join date : 2009-11-16

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 EmptyThu Nov 26, 2009 9:13 pm

Underbart! Då är det bara att sätta sig till rätta i TV-soffan. Very Happy
Back to top Go down
Jerry

Jerry


Posts : 100
Points : 120
Reputation : 2
Join date : 2009-11-07
Age : 43
Location : Sverige

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 EmptyThu Nov 26, 2009 9:25 pm

Nu blev jag fundersam.
Du stängde av brandväggen och ändå är den på och Voddler fungerar?
Hur stängde du av den då om det inte går? Eller har jag missuppfattat dig?
Vad har du klickat i eller ur?

Eller var det att du aktiverade UPnP och trodde det var samma sak som att
inaktivera brandväggen helt? Men ändå verkade du vara rätt klar över vad
UPnP är.... drunken
Back to top Go down
Mange36




Posts : 23
Points : 23
Reputation : 0
Join date : 2009-11-16

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 EmptyThu Nov 26, 2009 10:31 pm

Nej, inte UPnP. I konfigureringen av routern - eller vad det heter när man knappar in 192.168.00.01 - finns en avdelning för brandvägg. Där finns bland annat en rad med orden "Firewall protection" med en ruta bredvid. Bockar man i rutan gör man den "Enabled". Tar man bort bocken är den således disabled. Det Kablage menar är att detta endast handlar om router-brandväggens filtrering av utgående trafik. Den inkommande är - på något sätt - redan filtrerad. Eftersom UPnP är ibockad kan Voddler-klienten fixa och dona med inkommande som den behöver.

Mitt misstag var alltså att jag trodde att frånvaron av bock i rutan vid "Firewall protection" stängde av en routerbrandvägg som skötte både in- och utgående trafik. Tror jag... Eller? Hm... Visst är det väl så?
Back to top Go down
kablage




Posts : 9
Points : 10
Reputation : 1
Join date : 2009-10-28

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 EmptyThu Nov 26, 2009 10:59 pm

Jerry wrote:
Nu blev jag fundersam.
Du stängde av brandväggen och ändå är den på och Voddler fungerar?
Hur stängde du av den då om det inte går? Eller har jag missuppfattat dig?
Vad har du klickat i eller ur?

Eller var det att du aktiverade UPnP och trodde det var samma sak som att
inaktivera brandväggen helt? Men ändå verkade du vara rätt klar över vad
UPnP är.... drunken

Jag kan förklara brandväggen lite närmare. Normalt sett har en hemmarouter alltid brandväggen inställd på att blockera all inkommande trafik och tillåta all utgående trafik. Detta är en router från Cisco, som vanligtvis levererar nätverksutrustning till företag. Och företag däremot, brukar blockera (filtrera) viss utgående trafik. Varför utgående filtrering är aktiverad i en hemmarouter är lite konstigt. Och är detta default inställningarna lär det generera en hel del supportsamtal till internetleverantören som skickat ut den. Manualen är inte direkt tydlig heller: (sid. 66, längst ner i inforutan)

"Firewall Protection Enables/disables the firewall. (Här har någon glömt att skriva "... for outgoing traffic") lol!

When the firewall is enabled, the firewall will allow (samma här, det ska stå "outgoing traffic for..." ) most commonly used applications to automatically open IP ports and pass data (svenska: komma ut på internet) without any special setup or manual port configuration."

btw, ja jag jobbar med nätverk! bounce
Back to top Go down
Sponsored content





Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 2 Empty

Back to top Go down
 
Ny klient 20 nov - nygamla problem
Back to top 
Page 2 of 3Go to page : Previous  1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Ny klient 30 nov - Here we go!
» Ny klient 7 Dec 2009 - Here we go twice!
» Ny klient - 17 december
» Ny klient 2010-04-15
» Kommer det en klient för Linux?

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
FreeVoddler :: General :: Voddler-
Jump to: