FreeVoddler
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
FreeVoddler

A forum for discussing VODDLER (www.voddler.com) since the forum on voddler.com is inferior.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Detta tror jag händer bakom kulisserna på Voddler

Go down 
AuthorMessage
garton
Moderator



Posts : 124
Points : 157
Reputation : 7
Join date : 2009-10-23

Detta tror jag händer bakom kulisserna på Voddler Empty
PostSubject: Detta tror jag händer bakom kulisserna på Voddler   Detta tror jag händer bakom kulisserna på Voddler EmptySat Dec 12, 2009 3:01 pm

Så här tror jag att det ligger till med filmutbudet hos Vodder:

Allt styrs av avtalen med filmbranschen. De är långtifrån så enkla som "om ni visar den här filmen 1 gång så vill vi ha x antal kronor". Jag tror att följande klausuler, eller vissa av dem, finns med:

  • Ni får aldrig avslöja för någon annan vad som står i vårt avtal. (Det är därför Voddler aldrig kommer att kunna berätta för användarna att de egentligen vill göra på ett annat sätt, men att de är bakbundna av filmindustrin.)
  • Ni kan få erbjuda era kunder "Con Air", men ni måste ta motsvarande 5 dollar när den visas, den får INTE visas gratis med reklam.
  • Ni får visa en hel drös av våra gamla filmer och nya B-filmer, men då MÅSTE ni SAMTIDIGT ha med våra premiumfilmer i sortimentet, och de MÅSTE ni ta minst 5 dollar för när de visas.
  • Ni får inte ha våra filmer i ert sortiment om ni samtidigt har våra konkurrenters filmer.


Filmbolagen är smartare än att bara sälja sin produkt och ta betalt. De vill ha kontroll över vem som ser vad, när de ser det och exakt vad de betalar. Den kontrollen släpper de inte ifrån sig.

En film och en musikskiva skiljer sig åt på flera viktiga punkter; en skiva lyssnar du förmodlligen på ganska många gånger. En film ser du för det mesta bara en gång. Därför är det naturligt för musikbolagen att vräka ut musik på spotify. Folk har ju fortfarande skivor från 50-talet på repeat. Det kan jag ha på jobbet. Då konsumerar jag en produkt i 8 timmar, och lyssnar på motsvarande mängd reklam.

Jag sitter inte på jobbet och kollar på film med reklam i 8 timmar. Den ser jag en enda gång, och då gäller helt andra affärsmässiga spelregler för marknadsföringen och det gäller för filmbolagen att deras produkter uppfattas som exklusiva och åtråvärda. När de en gång är konsumerade av en individ sjunker deras värde för den individen radikalt. (Minus filmsamlare och andra kufar som köper samma rulle på VHS, DVD och Bluray och alla andra format som kommer i framtiden...)
Back to top Go down
 
Detta tror jag händer bakom kulisserna på Voddler
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Läs detta först
» Alla filmer under "newly added" funkar?
» Detta forum suger

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
FreeVoddler :: General :: Voddler-
Jump to: