FreeVoddler
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
FreeVoddler

A forum for discussing VODDLER (www.voddler.com) since the forum on voddler.com is inferior.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod)

Go down 
+13
bigingo
timm
Forslund
tomasn
duckland
tessan
Arne Linder
henrik
Paradox^
mavill
garton
Admin
Jerry
17 posters
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
Jerry

Jerry


Posts : 100
Points : 120
Reputation : 2
Join date : 2009-11-07
Age : 43
Location : Sverige

Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) Empty
PostSubject: Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod)   Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) EmptySat Nov 07, 2009 2:54 pm

Jag har reggat mig här pga att Voddler inte verkar kunna hantera sitt forum och det är nu stängt.
Jag skall erkänna att jag var lite emot att starta ett forum i ett "varumärkes" namn, men så här i efterhand
är jag nog mest glad för det.


Nåväl, till topic.

Ni skall inte se detta som en definitiv lösning, men den har fungerat för mig på 3 datorer.

Låt mig utveckla.

Jag har kört Voddler sedan augusti på min stationära dator (Windows xp sp3) utan några större problem.
Men så kom uppdateringen i oktober som gjorde det totalt omöjligt att se några filmer, ett problem som verkar finnas för många.
Jag tillhörde alltså den grupp som inte kunnat få igång en film sedan mitten på oktober, utan bara reklam.
Samt att Voddler.exe har gått upp i 100% cpu utan att man ens försökt starta Voddler. Något som påverkat
datorn negativt i drift och fick mig att totalt avinstallera Voddler.
Jag har provat allt, läst allt och funderat en hel del på orsaker. T.ex. att ta inaktivera brandvägg, router, antivirus ect etc., men inget har fungerat.

Till saken hör att jag har en dator på jobbet med Windows 7 som det aldrig har varit några problem med,
där har filmerna startat en efter en. Vi har förvisso 100mbit upp och ner, men det skall väl inte behövas kan man tycka.

Så till lösningen (Ni som inte bryr er om vägen hit kan läsa här direkt)

Fick för mig att testa att installera den nya klienten (kom 091106) på min bärbara dator med Windows 7 och till min förvåning gick
filmen igång utan problem. Jag testade igen och samma sak. Behöver man alltså Windows 7?(Finns det något gömt avtal mellan Voddler och Microsoft?) Nej
Jag testade sedan att installera klienten på mina två andra stationära datorer med Windows xp, sp3 och åter igen gick det inte att visa några filmer.

Så vad är då skilladen mellan mina 3 datorer förutom operativsystemet?
Efter att funderat ett tag insåg jag att pga tidsbrist hade jag inte installerat något antivirus på min bärbara dator, kan detta vara lösningen?
Jag provade därför att avinstallera mitt antivirus (Nod32) på mina stationära datorer och plötsligt fungerade allt, på båda!
Jag installerade sedan istället F-secure och Voddler fortsatte att fungera.

Så min slutsats är:

Har du Nod32 antivirus installerat så prova att avinstallera (Notera, jag hade provat att inaktivera det, men resultatlöst)
det alternativt ominstallera det så kan det hända att även du får igång filmerna. Jag vet inte om det kan vara så att Nod32 och
Voddler inte går ihop efter klientuppdateringen i Oktober. Men för mig har det fungerat utmärkt att byta till F-secure.

Ni som har andra antivirus kan ju gärna ange vad ni har för antivirus så kanske vi kan skapa en lista på "Godkända antivirus".
Jag skulle i alla fall vilja börja med att sätta NOD32 i toppen på Icke godkända. Eller är det bara min installation som bråkat?

För er som tror att det nog bara är tillfällig flax kan jag meddela att jag har nu i 2 dagar sett 8 filmer med digitalt ljud utan problem med varken
avbrutna filmer eller buffning. Jag har BBB och får ut ungefär 14mbit ner och 0.8mbit upp.
Jag har även testat att utan problem startat upp minst 10 filmer på varje klient och även lyckats titta på en film genom mitt trådlösa nätverk.
Back to top Go down
Admin
Admin



Posts : 37
Points : 54
Reputation : 3
Join date : 2009-10-23

Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) Empty
PostSubject: Re: Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod)   Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) EmptySat Nov 07, 2009 7:59 pm

Det är ju en mycket intressant upptäckt!

Fyll gärna på i den här tråden med operativsystem, Service Pack-nivå och antivirusprogram samt om Voddler funkar bra eller dåligt under dessa omständigheter.

(Jerry, starta gärna en tråd i FreeVoddler Meta-avdelningen ang. dina tankar om forumet.)
Back to top Go down
http://freevoddler.forumsr.net
garton
Moderator



Posts : 124
Points : 157
Reputation : 7
Join date : 2009-10-23

Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) Empty
PostSubject: Re: Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod)   Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) EmptySat Nov 07, 2009 8:01 pm

Jag har kört Vista (vet ej vilken service pack) med ClamWin antivirus, och det har oftast funkat mycket bra.
Back to top Go down
mavill




Posts : 13
Points : 16
Reputation : 1
Join date : 2009-10-25

Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) Empty
PostSubject: Re: Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod)   Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) EmptySat Nov 07, 2009 10:02 pm

Jag har F-secure och har inte kunnat se en enda film på två veckor efter de två senaste uppdateringarna, och varit skapligt irriterad. Mad
Nu tog jag och ändrade (virus och spionskydds) inställningarna på min F-secure till prestandaoptimerad och lyckades äntligen få se en hel film utan problem. Very Happy
Back to top Go down
mavill




Posts : 13
Points : 16
Reputation : 1
Join date : 2009-10-25

Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) Empty
PostSubject: Re: Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod)   Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) EmptySat Nov 07, 2009 10:19 pm

Höll på och testade lite och märkte en oväntad men mycket positiv effekt (för mig, inte för voddler) med den nya inställningen.
Nämligen att när voddler öppnas, så får jag fram en programkontrolls ruta från F-secure som frågar om jag vill ansluta "XBMC MediaCenter" till internet och genom att neka så slipper jag reklamfilmerna.
Back to top Go down
Paradox^




Posts : 2
Points : 2
Reputation : 0
Join date : 2009-11-03

Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) Empty
PostSubject: Re: Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod)   Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) EmptySat Nov 07, 2009 11:18 pm

mavill wrote:
Höll på och testade lite och märkte en oväntad men mycket positiv effekt (för mig, inte för voddler) med den nya inställningen.
Nämligen att när voddler öppnas, så får jag fram en programkontrolls ruta från F-secure som frågar om jag vill ansluta "XBMC MediaCenter" till internet och genom att neka så slipper jag reklamfilmerna.

Mycket intressant upptäckt det där. Du skulle inte kunna veta (genom att t.ex. kolla i F-Secure) lite mer exakt vad det är för adress och portnummer XBMC MediaCente ansluter till?
Back to top Go down
Jerry

Jerry


Posts : 100
Points : 120
Reputation : 2
Join date : 2009-11-07
Age : 43
Location : Sverige

Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) Empty
PostSubject: Re: Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod)   Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) EmptySun Nov 08, 2009 1:19 am

Trevligt att min upptäckt faktiskt genererat i att folk har börjat kunna se filmer.

Mavill
Jag antar att det är F-secure 2010 Internet security du kör med.
Se om du kan se port/ip för nekade program under Inställningar och sedan "internetskölden"
eller brandväggen. Dock har de döpt om internetskölden eller något annat i 2010. Tror det var
surfskydd eller något annat fjolligt.
Back to top Go down
mavill




Posts : 13
Points : 16
Reputation : 1
Join date : 2009-10-25

Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) Empty
PostSubject: Re: Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod)   Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) EmptySun Nov 08, 2009 11:48 am

Vilken version av F-secure jag har vet jag inte, det är den som följer med bbb och det heter internetskölden på den.
Här är IP-adressen : 85.225.83.208
Och port : TCP(24000)
Back to top Go down
Jerry

Jerry


Posts : 100
Points : 120
Reputation : 2
Join date : 2009-11-07
Age : 43
Location : Sverige

Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) Empty
PostSubject: Re: Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod)   Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) EmptySun Nov 08, 2009 3:18 pm

Tack för informationen.
Jag har dock inte internetskölden eller så jag kan blockera vissa portar trots att förfrågan kommer från datorn, så som
internetskölden arbetar. Men för att vara ärlig, så länge filmen faktiskt kommer efter reklamen så är det helt okej.
Plus att de faktiskt gjort förbättringar som ger mindre reklam samt att de bara visar 1 reklamsnutt om man tar resume.
Tjänsten bygger ju trots allt på reklam och när det finns möjlighet att betala och det fungerar så kommer jag betala och då försvinner reklamen ändå.

Får nog be som trådskapare att vi försöker fokusera på samband mellan ingen film och antivirus i tråden.
Back to top Go down
mavill




Posts : 13
Points : 16
Reputation : 1
Join date : 2009-10-25

Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) Empty
PostSubject: Re: Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod)   Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) EmptySun Nov 08, 2009 4:27 pm

Jerry.
Först frågar du om mina inställningar och sedan när jag svarar så verkar du missnöjd.
Eller har jag missuppfattat?
Back to top Go down
henrik




Posts : 6
Points : 6
Reputation : 0
Join date : 2009-10-26

Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) Empty
PostSubject: Re: Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod)   Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) EmptySun Nov 08, 2009 5:18 pm

Här kommer en helt onödig post, kan det vara så at reklamen är högprioriterad i den lokala cachen och därav att den alltid fungerar att se på medan när själva filmen ska börja så fallerar klienten att ta emot streamen..

Voddler.exe är inte själva applikationen, det är en tjänst som körs i bakgrunden som är själva gunden i kommunikationen med andra peers och hjälper till att föra en stream vidare..
Att denna tar 100% efter ett tag är inte helt märkligt för att tjänsten körs under en längre tid och som vanligt med dåligt utvecklade programvaror så följer minnesläckor och freezade innerloopar Smile
När detta händer, högerklicka på "den här datorn" välj "hantera"/"manage" gå in under tjänster/services och leta upp voddler tjänsten för att markera den och tryck sedan på stop/restart knappen..

Det kan mycket väl vara virus programmet som sätter stopp, säg tex. att första gången du körde voddler fick välja att släppa ut XMBC på nätet av ditt antivirursprogram, sedan kommer en uppdatering där de har valt att ändra kommunikationsportar för voddler, hur reagerar ditt av program, kommer den att fråga igen? eller tror den att den vet vilka portar som används då du har redan angivit det, prova av detta genom att rensa reglerna för XMBC i ditt antivirus och hoppas på att få valet igen att få släppa ut XBMC på nätet så kommer det säkert att funka..

Hur som helst, detta är bara spåningar men kanske inte helt ifrån sanningen.. kolla upp det ni som har problem i windows...

/Henrik
Back to top Go down
henrik




Posts : 6
Points : 6
Reputation : 0
Join date : 2009-10-26

Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) Empty
PostSubject: Re: Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod)   Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) EmptySun Nov 08, 2009 5:21 pm

glömde visst i allt ivirskrivande att det finns en VNetManager som visar sig i taskbaren, du kan högerklicka på denna och stoppa/starta tjänsten..

/H
Back to top Go down
Jerry

Jerry


Posts : 100
Points : 120
Reputation : 2
Join date : 2009-11-07
Age : 43
Location : Sverige

Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) Empty
PostSubject: Re: Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod)   Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) EmptySun Nov 08, 2009 5:50 pm

Klart jag blev missnöjd när jag insåg att jag inte kunde nyttja det själv! tongue

Haha, nej du missuppfattade mig, eller rättare sagt, jag skrev nog lite otydligt.
Jag bad om infon, fick infon och tackade för den.
Sedan var det sista mer menat att vi nu istället inriktar oss på
trådens topic, alltså om anti-virus kan ställa till det för voddler.
Back to top Go down
Jerry

Jerry


Posts : 100
Points : 120
Reputation : 2
Join date : 2009-11-07
Age : 43
Location : Sverige

Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) Empty
PostSubject: Re: Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod)   Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) EmptySun Nov 08, 2009 6:01 pm

Henrik

(Säkert ett lika onödigt svar, men vad är annars forum till för? cheers

Jag tror att du ha rätt med högprioritet, men att reklamen alltid visas och aldrig buffrar beror nog mer på att den ligger på centrala servrar hos voddler
och är alltså inte beroende på P2P-teknik, medan problemet med filmen är att stremen inte kan tas emot på ett korrekt sätt. Någon som verkar ha haft
att göra med mitt antivirus Nod32 på samtliga 2 klienter.

Mycket riktigt är inte voddler.exe själv applikationen, utan den heter istället voddlerplayer.exe och startas i samband att du börjar kolla på film.
Det är även vodderplayer.exe som tar mest kraft i datorn då den även driver klienten.

Gällande tillåtelse av program är det endast antivirus med sk. internetsköld/brandvägg/programkontrollerare som frågar om applikation X får
kontakta internet. Men du har helt rätt i att om sedan Voddler byter inställningar på portar m.m så kan det bli fel i antivirusprogrammet och då
får man rensa tillåtelsen och troligen göra om den för att få det att fungera.
Men i mitt fall så har inte Nod32 denna funktionen, därav är jag fortfarande lite fundersam på varför den stoppade trafiken. Men något fel måste det varit.

Gällande att voddler.exe går i 100% så har det slutat efter att jag tog bort nod32 (och mina problem med filmen slutade). Nu ligger den alltid
i 0% och tickar säkert in någon % här och var, men inget man märker utan helt normalt beetende. Själv tror jag att i och med att antiviruset
blev "ovän" med voddler.exe och tjänsten som hanterar streamen så gick den i 100% pga loop och inga filmen kunde visas eftersom det inte kom
någon inkommande signal.
Back to top Go down
Arne Linder
Moderator
Arne Linder


Posts : 122
Points : 149
Reputation : 2
Join date : 2009-10-23
Location : Uppsala

Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) Empty
PostSubject: Re: Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod)   Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) EmptyTue Nov 10, 2009 5:36 pm

Jag kör Vista (kanske inte så smart) och Norton 360-antivirus inkl deras brandvägg. Startproblem ibland (python script error, "kan inte få kontakt, starta om ikonen på taskbar") som folk verkar ha mest, men för det mesta kommer jag igenom starten och det går att se film.
Back to top Go down
tessan




Posts : 1
Points : 1
Reputation : 0
Join date : 2009-11-12

Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) Empty
PostSubject: har inte kunnat kolla sedan jag installerade för ca 2 veckor sen   Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) EmptyThu Nov 12, 2009 2:48 am

Jag har VISTA sp2 och säkerhetsprogram jag använder är NORMAN, på den bärbara. På den staionära är det XP sp3 oxå den med NORMAN. Brosan kör med norman och xp och hans fungerar. Uppdaterade även klienten i helgen....Inte ska man behöva skita i sitt säkerhetsprogram för att kunna se på film?
Back to top Go down
duckland
Moderator
duckland


Posts : 55
Points : 65
Reputation : 2
Join date : 2009-10-23
Location : Lkpg

Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) Empty
PostSubject: Re: Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod)   Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) EmptyThu Nov 12, 2009 9:07 am

Tänkte bara säga att Avast fungerar prima i alla lägen. =)
Back to top Go down
tomasn

tomasn


Posts : 22
Points : 30
Reputation : 2
Join date : 2009-10-24

Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) Empty
PostSubject: Re: Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod)   Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) EmptyThu Nov 12, 2009 5:32 pm

Nu har Voddler också fått reda på att antivirusprogram kan ställa till problem. Jag antar att det är några här från forumet som kontaktat dem:

http://www.voddler.com/news/potential_bugfix
Back to top Go down
Jerry

Jerry


Posts : 100
Points : 120
Reputation : 2
Join date : 2009-11-07
Age : 43
Location : Sverige

Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) Empty
PostSubject: Re: Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod)   Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) EmptyThu Nov 12, 2009 5:45 pm

De borde ge mig 10 invites för den upptäckten! =)
Back to top Go down
Arne Linder
Moderator
Arne Linder


Posts : 122
Points : 149
Reputation : 2
Join date : 2009-10-23
Location : Uppsala

Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) Empty
PostSubject: Re: Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod)   Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) EmptyThu Nov 12, 2009 9:45 pm

Vi skriver väl alla våra inlägg för att få livstids gratis Voddler. Men Jerry är den första som Voddler varit nära att ge cred.

Jag startade en ny tråd för att diskutera om Voddler, som uppenbarligen läser och gillar en del av det vi gör, borde ha någon länk hit, när man nu inte kan hitta oss via deras forum (stackars Nisse!)
Back to top Go down
Forslund




Posts : 12
Points : 13
Reputation : 1
Join date : 2009-11-01

Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) Empty
PostSubject: Re: Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod)   Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) EmptyThu Nov 12, 2009 11:35 pm

duckland wrote:
Tänkte bara säga att Avast fungerar prima i alla lägen. =)

Kör också Avast antivirus, och de fungerar utan några som helst problem Smile (Vista,sp2,100Mbit)
Back to top Go down
garton
Moderator



Posts : 124
Points : 157
Reputation : 7
Join date : 2009-10-23

Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) Empty
PostSubject: Re: Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod)   Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) EmptyFri Nov 13, 2009 10:23 am

Arne Linder wrote:
Jag startade en ny tråd för att diskutera om Voddler, som uppenbarligen läser och gillar en del av det vi gör, borde ha någon länk hit, när man nu inte kan hitta oss via deras forum (stackars Nisse!)

Vem är Nisse?
Back to top Go down
Arne Linder
Moderator
Arne Linder


Posts : 122
Points : 149
Reputation : 2
Join date : 2009-10-23
Location : Uppsala

Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) Empty
PostSubject: Re: Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod)   Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) EmptyFri Nov 13, 2009 11:03 am

Jag tänkte på datanissen i den fingerade dialogen mellan chefen och datanissen, se tråden Forumet på Voddler.com är nere.
Back to top Go down
timm




Posts : 6
Points : 6
Reputation : 0
Join date : 2009-10-27

Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) Empty
PostSubject: Re: Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod)   Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) EmptyFri Nov 13, 2009 3:03 pm

Jag kör XP och NOD32 och det funkar utmärkt (utan routern iofs...)!

Har lagt till undantag i NOD32 för voddler och Vnetmanager.
Back to top Go down
bigingo

bigingo


Posts : 2
Points : 2
Reputation : 0
Join date : 2009-11-12

Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) Empty
PostSubject: Efter reklamen så startar aldrig filmen!!   Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) EmptyFri Nov 13, 2009 4:03 pm

Tjenare alla.. bigingo här!

Här kommer ett ytterligare ev. problem som är lösta hos mig tillfälligt och fungerar, i väntan på en riktig version... "eller" som ni försöker lösa i Windows7!


-Är gammal version av Voddler bättre än ny!?
-Om det nu "funkar" någorlunda med den tidigare versionen (före 6/11-2009) med att se film, så nöj er med detta. Och gör inte som jag i tron att du kan lösa vare sig fönsterproblem eller liknande om det nu inte funkar, kan du visserligen försöka gå halvvägs som jag gjorde så löser sig några problem kanske! Betan kommer kanske snart att bli en riktig version och då kommer vi att kunna se film, serier utan problem! -Men glöm inte göra en backup av filerna innan du ändrar i dom..

-Själv drabbades av mer problem "efter" med nya versionen av Voddler än
med gamla i Windows 7.
Jag fick problem det ni hade innan med att inte kunna se filmen efter reklamen,
då den stänger ner och går ut till menyval av film igen.

Sad

-Här i alla fall lite uppdateringar när det gäller Voddler versioner, antivirus, fönster, editering i settings mm... -Om vad som funkar och inte funkade för mig med Windows 7
Very Happy

-Jag vill se Voddler i min TV
-Det började med att allt funkade på datorn men att jag försökte lösa mitt fönsterproblem som var att jag inte kunde se bilden på tv utan framgång. Då Voddler på något sätt tvingade sig till skärmen på datorn och det gillade jag inte något vidare för man vill ju kanske sitta i sin mysfotölj och se filmerna. I stället som i mitt fall på en 19 tummare till datorn och då kanske lite obekvämt också.. Ja, det gick ju inget vidare, men så läste jag ju det om att ändra i genvägen och då löste sig det problemet för mig..

-Fönsterproblem.. Helskärm v.s. Fönster..!?
Och att det kanske går att bättre lösa "fönsterproblemet" för vissa med tangenten "/" ..Men det är ingen bra lösning om man har delat skrivbord i Win7 (originalinställn.) och du ser "andra" fönstret på tv:n så att säga..
Ikonerna på skrivbordet flyttades till tv:n och vise versa och det blev en massa tryckande och tillbakadragandes för att jag skulle få det rätt igen, så det skippade jag totalt, jag kände att det orkade jag inte med när jag därtill att hade ett nytt operativsystem som jag försökte att lära mig. Jag försökte också ändra i utförande av fönster och ha samma fönster som på tv:n men då fick jag lägre upplösning i datorn (tvingad) så det skippade jag direkt.
Löste det ändå med som sagt i tidigare meddelanden, att ta bort -fs i genvägen på skrivbordet för VoddlerPlayer.exe och sedan sänkte jag upplösningen på tv skämen i det delade skrivbordet till 720x576 (tv:n) och därmed förde jag bara över Voddler-fönstret på andra skrivbordet och det blev ett större fönster på tv:n än du har på datan. -Och jag kunde se filmen på tv:n utan problem i orginalupplösning.

Jag ändrade också lite på skrivbordet så att jag hade svart bakgrund så jag blev mindre irriterad över det annars färgglada skrivbord jag har... -Jag skapade också ytterligare en genväg från orginalgenvägen "med" tillägget -fs så jag kunde se bättre vid en eventuell editering eller liknade av Voddler. Visserligen bara har 1280x1024.. men jag vet andra har högre och det blir väldigt svårt att ser texten i det lilla fönstret)


Musproblem?? cat
-Om du ville ändra så att du skötte allt med musen istället så funkar det inte med min en knappt månad gammal Windows 7 ..Provade och ändra med den inklistrade koden i mappen till Voddler.
Code:
<enablemouse>true</enablemouse>
Resultatet blev dåligt och jag provade till och med att ta bort koden för just tangentbordet och lät bara ovanstående kod vara kvar men det funkade inte heller. Det var någon annan överhängande default som tog över ändå i någon av settings-filerna. -Kan hända att det finns fler ställen att ändra på men jag nöjde mig med det.. det går bra med tangenterna också!


Läste att vissa (många?) har problem med att filmuppspelningen blir 4-delad och kass. Det ser ut så här: (klicka på länken för större bild..)
Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) Screen10
https://servimg.com/view/14463592/1

Jag har bara för denna notis, och för informationens skull ett nyinköpt ATI4890 kort och bilden är helt perfekt.. ville bara tillägga att just det här kortet funkar med Voddler.. (Asus EAH4890/HTDI/1GD5 HD4890 1GB PCI-E) (om det nu var till någon nytta)
Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) AS1722


Antivirus som är helt ok!
-Kan också lägga till listan över vad som funkar tillsammans med Voddler, att gratisversionen av antivirus klienten "Avast4.8" också är helt ok.. Den funkar med båda versionerna.. VoddlerSetup-1.1.0.3546 och den nya VoddlerSetup-1.1.0.3714


Ja, nu är det bara för mig att avinstallera den nya versionen av Voddler till den gamla för att det skall fungera igen som det gjorde innan..
-Får ju erkänna att "när" det funkade, men inte nu med den nya versionen, så är man ju lite bannad här.. och precis som för en del av er andra efter reklamen så stänger den av sig och går ut i menyläge igen! -Detta var alltså nya versionen som bråkade på min dator!!
-Har fått för mig att nya versioner är till för att förbättra inte att försämra!!!



Så summa kardemumma är att:

-Jag fick problem med i Windows 7 med nya versionen av Voddler
medans den gamla var helt ok!


-Löste mitt fönsterproblem med att i ta bort -fs tillägget i genvägen
på skrivbordet och fick Voddler i ett fönster i stället! Och därigenom
kunde få Voddler i min TV!


-Sänkte upplösningen på TV-bilden så att fönstret blev större på TV:n
och därmed helbild i TV:n! (720x576 i mitt fall)(bara TV-upplösn. alltså)
(och utan kvalitetsskillnad)


-Gjorde en extra genväg för voddler i fall att man behövde editera om
sina uppgifter så man såg bättre än det lilla fönstret! (fullskärm på dator)


-Musproblem fortfarande trots med inklistrad kod i Win7

-Voddler funkar med antivirus klienten Avast4.8 ..och med bägge
versionerna 3546 och 3714


(-Med mitt PCIe ATI4890 funkar Voddler helt ok)


-Slut-
Back to top Go down
Sponsored content





Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) Empty
PostSubject: Re: Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod)   Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod) Empty

Back to top Go down
 
Vilket Antivirus och Operativsystem kör du fungerande Voddler på? (Justerad rubrik /mod)
Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
FreeVoddler :: General :: Voddler-
Jump to: