FreeVoddler
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
FreeVoddler

A forum for discussing VODDLER (www.voddler.com) since the forum on voddler.com is inferior.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 FAQ samt kända problem

Go down 
+10
Mange36
Daemonmonkey
Aurora
Tralla
tomasn
Dragoz
TheGun
garton
Admin
duckland
14 posters
Go to page : Previous  1, 2, 3
AuthorMessage
danne123




Posts : 11
Points : 11
Reputation : 0
Join date : 2010-01-04

FAQ samt kända problem - Page 3 Empty
PostSubject: Re: FAQ samt kända problem   FAQ samt kända problem - Page 3 EmptyMon Jan 18, 2010 3:21 pm

Code:

#!/bin/bash
#
# Author: FireArrow
# Purpose: Simplify usage of Voddler in wine
# Usage: Just run this script when you want to use Voddler
#######
 
echo Starting VoddlerNet
wine net start VoddlerNet
cd /home/your_user/.wine/drive_c/windows/profiles/All\ Users/Application\ Data/Voddler/
wine VoddlerPlayer.exe -p -fs &> /dev/null
wine net stop VoddlerNet &> /dev/null

Jag antar att det är skriptet ovan du menar. Det som borde bytas ut borde vara "your_user" mot sitt användarnamn på linux burken. Men vart skall skriptet läggas? I homefolden? I vilket format skall filen sparas i?
Back to top Go down
FireArrow




Posts : 8
Points : 8
Reputation : 0
Join date : 2009-12-15

FAQ samt kända problem - Page 3 Empty
PostSubject: Re: FAQ samt kända problem   FAQ samt kända problem - Page 3 EmptyMon Jan 18, 2010 3:54 pm

danne123 wrote:

Jag antar att det är skriptet ovan du menar. Det som borde bytas ut borde vara "your_user" mot sitt användarnamn på linux burken. Men vart skall skriptet läggas? I homefolden? I vilket format skall filen sparas i?
Ja, det är det skriptet, och ja, you_user är det enda du behöver ändra under förutsättnig att ditt voddler är installerat på samma sätt som hos mig (vilket är standard).

Skapa en textfil som du kopierar in skriptet i. Det spelar ingen roll var du sparar det. Trixet är att sätta en exekveringsflagga på det som talar om för din dator att den ska köpa skriptet. Hur du gör detta beror lite på skrivbordsmiljö, men det allmängiltiga sättet är att i en terminal skriva
Code:
 chmod +x /path/to/script
Back to top Go down
danne123




Posts : 11
Points : 11
Reputation : 0
Join date : 2010-01-04

FAQ samt kända problem - Page 3 Empty
PostSubject: Re: FAQ samt kända problem   FAQ samt kända problem - Page 3 EmptyMon Jan 18, 2010 5:01 pm

Nope...

Code:
wine VNetManager.exe
fixme:sync:CreateTimerQueueTimer stub
fixme:menu:TrackPopupMenuEx not fully implemented
fixme:menu:TrackPopupMenuEx not fully implemented
fixme:reg:GetNativeSystemInfo (0x7e4fa378) using GetSystemInfo()

Detta händer när man högerklickar och väljer start på den rektangulära rutan i högra hörnet.
Om man istället väljer test blir resultatet:

Quote :
Caution! Make sure you meet all the technical requirements of Voddler, see deatils under DOWNLOAD: Check out out FAQ under Voddler Service Test for more information.
Sitter på en Intel Celeron dual-core (1.73 GHz med 512 L2 Cache, 358 MB mobile intel graphics)
Back to top Go down
Arne Linder
Moderator
Arne Linder


Posts : 122
Points : 149
Reputation : 2
Join date : 2009-10-23
Location : Uppsala

FAQ samt kända problem - Page 3 Empty
PostSubject: Re: FAQ samt kända problem   FAQ samt kända problem - Page 3 EmptyMon Jan 18, 2010 10:09 pm

Jag ska inte blanda mig i för mycket när det gäller Wine för det vet jag ingenting om. (Trodde att jag visste tillräckligt för att fixa adressen tidigare i tråden).

Men den där testen är litet mysko och är ganska dålig på att förutsäga om man har tillräcklig kommunikation för att köra Voddler eller ej. Hos somliga går det bra att köra trots två röda lampor och texten du fått, i andra fall är det stopp efter neg test. Jag har för mig att det har varit folk som inte kunnat köra trots två gröna, men orkar inte leta efter det. Officiellt ska testen kolla att VNetManager hittar 500 användare att dela filer med (en grön lampa) och att bredbandet fixar 3,5 Mbit/s (de 2,5 som krävs i specifikationen och en rundligt tilltagen felmarginal på 40%, andra gröna lampan). Voddler har publicerat att de haft problem med att VNet är långsamt i starten, jag vet inte hur mycket de förbättrat det till senaste klienten. Testar man för tidigt är det kanske inte uppvärmt.
Back to top Go down
danne123




Posts : 11
Points : 11
Reputation : 0
Join date : 2010-01-04

FAQ samt kända problem - Page 3 Empty
PostSubject: Re: FAQ samt kända problem   FAQ samt kända problem - Page 3 EmptyMon Jan 18, 2010 10:45 pm

Kan det vara att jag inte har öppnat några portar för Voddler eller att det inte sker någon portforwarding?
Back to top Go down
FireArrow




Posts : 8
Points : 8
Reputation : 0
Join date : 2009-12-15

FAQ samt kända problem - Page 3 Empty
PostSubject: Re: FAQ samt kända problem   FAQ samt kända problem - Page 3 EmptyTue Jan 19, 2010 10:00 am

danne123 wrote:
Kan det vara att jag inte har öppnat några portar för Voddler eller att det inte sker någon portforwarding?
Det kan vara så, men jag är helt ärligt inte säker. Precis som Arne säger så är det där testet lite hipp som happ om med vad det svarar. På voddler.com står det (gjorde förut iaf, orkar inte kolla så det fortfarande gör det) att man ska ha UPnP aktiverat i sin router. Det är en grej som gör att program på ens dator själva kan sätta upp en temporär port forward.

Jag har inte aktiverat UPnP hos mig, men jag har också haft problem med att få de två-tre senaste versionerna av Voddler att fungera... Inte heller på Winows får jag det att fungera, men av helt andra anledningar, så det verkar som att UPnP inte ska vara nödvändigt.

Du kan väl testa att i skriptet lägga till
Code:
sleep 600 #Sov i tio minuter
direkt under "wine net start...". Vänligen återkom med och det gjorde susen.

Nu när jag tänker efter, borde inte själva voddlerklienten starta för dig? Även om du inte kommer in så borde den i alla fall starta och som jag har förstått dig så gör den inte det, eller? Gör den inte det kan du behöva rota runt lite med programmet "winecfg" och mixtra med grafikinställningarna.
Back to top Go down
danne123




Posts : 11
Points : 11
Reputation : 0
Join date : 2010-01-04

FAQ samt kända problem - Page 3 Empty
PostSubject: Re: FAQ samt kända problem   FAQ samt kända problem - Page 3 EmptyTue Jan 19, 2010 11:05 am

FireArrow wrote:
Nu när jag tänker efter, borde inte själva voddlerklienten starta för dig? Även om du inte kommer in så borde den i alla fall starta och som jag har förstått dig så gör den inte det, eller? Gör den inte det kan du behöva rota runt lite med programmet "winecfg" och mixtra med grafikinställningarna.

Voddler klienten startar inte...

Jag sitter i plugget och kan inte testa de andra tipsen som du gav.
Back to top Go down
FireArrow




Posts : 8
Points : 8
Reputation : 0
Join date : 2009-12-15

FAQ samt kända problem - Page 3 Empty
PostSubject: Re: FAQ samt kända problem   FAQ samt kända problem - Page 3 EmptyTue Jan 19, 2010 11:51 am

danne123 wrote:

Voddler klienten startar inte...

Jag sitter i plugget och kan inte testa de andra tipsen som du gav.
För att förtydliga, det är alltså raderna
Code:

cd /home/your_user/.wine/drive_c/windows/profiles/All\ Users/Application\ Data/Voddler/
wine VoddlerPlayer.exe -p -fs &> /dev/null
som startar själva klienten.
Back to top Go down
danne123




Posts : 11
Points : 11
Reputation : 0
Join date : 2010-01-04

FAQ samt kända problem - Page 3 Empty
PostSubject: Re: FAQ samt kända problem   FAQ samt kända problem - Page 3 EmptyTue Jan 19, 2010 11:12 pm

FireArrow wrote:
Du kan väl testa att i skriptet lägga till
Code:
sleep 600 #Sov i tio minuter
direkt under "wine net start...". Vänligen återkom med och det gjorde susen.

Det funkar fortfarande inte...

FireArrow wrote:

cd /home/your_user/.wine/drive_c/windows/profiles/All\ Users/Application\ Data/Voddler/
wine VoddlerPlayer.exe -p -fs &> /dev/null

Om jag gjorde så manuellt. Alltså öppnade en terminal och skrev "cd /home/... och wine Voddler...."
Då startades VoddlerPlayer men fastnade. Det som blev kvar är en statisk bild som liknar:
http://www.bryngfors.com/media/9747/voddler-invite-large.jpg
Back to top Go down
Sponsored content





FAQ samt kända problem - Page 3 Empty
PostSubject: Re: FAQ samt kända problem   FAQ samt kända problem - Page 3 Empty

Back to top Go down
 
FAQ samt kända problem
Back to top 
Page 3 of 3Go to page : Previous  1, 2, 3
 Similar topics
-
» Problem med brandvägg
» Får inte igång Voddler MS default OpenGL drivers detected. Please get OpenGL drivers fron your video card vendor
» OpenGL-problem
» Ny klient 20 nov - nygamla problem
» Problem med att starta voddler :S

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
FreeVoddler :: General :: Voddler-
Jump to: